Go to the main content Arrow right icon
Marloes Molenaar portrait
Marloes Molenaar portrait

if you look closely, everything can become a jump

2025

[English below]
Veren nodigen je uit te springen.

Bij elke sprong ontstaat er een afdruk onder je. Marloes is geïnteresseerd in het artistieke proces zelf. Ze wil de afstand tussen kunstenaar, bezoeker en object verbreken en participatie aanmoedigen. Door de tentoonstellingsruimte te gebruiken als experimenteerplek, verandert ze de sprongen van bezoekers in een drukpers. Terwijl mensen springen, worden evenwicht en texturen verkend. De druk van hun bewegingen resulteert in onverwachte afdrukken die tijd en beweging vastleggen.

Marloes is een verzamelaar van dingen die haar verbeelding prikkelen. Ze voelt zich aangetrokken tot dingen als wielen, plastic verpakkingen, buizen, een opname van een ruitenwisser, matrasveren en kapotte paraplu’s. Deze gevonden elementen vormen de bouwstenen van haar werk en keren terug in collages en assemblages binnen sculpturen, video’s, installaties en drukken. Voor Marloes staat spel centraal in het creatieve proces. Ze speelt door te experimenteren, te springen, op haar hoofd te staan, te bouwen en te drukken. Door anderen uit te nodigen om via participatie en interactie deel te nemen aan haar werk, hoopt ze het plezier van het maken te delen.

Haar installaties zijn vertalingen van de wereld om ons heen. Geworteld in materiaalgericht onderzoek onderzoekt haar praktijk de texturen, vormen en bewegingen van alledaagse dingen. Op een poëtische en vaak onverwachte manier beginnen objecten en vormen in elkaar over te vloeien, waardoor hun betekenissen en associaties verschuiven. Hiermee hoopt Marloes hernieuwde nieuwsgierigheid en verwondering op te roepen voor het over het hoofd geziene en het gewone.

[English]
Springs are inviting your feet to leave the ground. With every jump, a print takes shape beneath you. Marloes is interested in the artistic process itself. She aims to dissolve the distance between artist, visitor, and object, encouraging participation. Using the exhibition space as a site for experimentation, she transforms visitors’ jumps into a printing press. As people jump, balance and textures are explored. The pressure of their movements results in unexpected prints that document time and motion.  

Marloes is a collector of things that spark her imagination. She’s drawn to things like wheels, plastic packaging, tubes, a recording of a windshield wiper, mattress springs and broken umbrellas. These found elements become the building blocks of her work, reappearing in collages and assemblages across sculptures, videos, installations, and prints. For Marloes, play is at the heart of the creative process. She plays by experimenting, jumping, standing upside down, building, printing, and editing. By inviting others into her work through participation and interaction, she hopes to share the joy of making. 

Her installations are translations of the world around us. Rooted in material-based research, her practice investigates the textures, shapes, and movements of everyday things. In a poetic and often unexpected way, objects and forms begin to weave into one another, shifting their meanings and associations. Through this, Marloes hopes to spark renewed curiosity and wonder for the overlooked and the ordinary. 

Artist statement
Marloes creates playful installations inspired by a fascination of textures, movements, and forms of materials from her surroundings. Her practice is rooted in an exploration of play, jumping, and the act of making itself. Working with video, textiles, and analogue print techniques, she builds installations that invite visitors to participate and play within the work.

This page was last updated on July 7, 2025