Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Theo d'or voor Romana Vrede en Colombina voor Lotte Dunselman

  • Theater
  • ArtEZ-prijswinnaars
Foto: Anna van Kooij
Foto: Anna van Kooij

Zondag 17 september zijn ter afsluiting van het Nederlands Theater Festival de belangrijkste toneelprijzen uitgereikt tijdens het Gala van het Nederlands Theater in Stadsschouwburg Amsterdam. Twee belangrijke prijzen gingen naar alumni van ArtEZ Toneelschool. De Theo d'Or (beste vrouwelijke dragende rol) ging naar Romana Vrede en de Colombina (beste vrouwelijke bijdragende rol) ging naar Lotte Dunselman. De Louis d'Or ging naar Hans Croiset en de Arlecchino naar Maarten Heijmans.

Uit het juryrapport: 

ROMANA VREDE voor haar rol in RACE, Het Nationale Theater
Romana Vrede speelde een sterk seizoen. Naast haar rol in Guess who’s back van The Young Gangsters en haar solovoorstelling over haar zoon: Who’s afraid of Charlie Stevens, creëert ze in RACE een superieure rol als Susan. De Amerikaanse setting, een advocatenkantoor, van schrijver Mamet zet zij volledig naar haar hand. IJzersterk hoe ze zich als stagiaire een centrale positie weet te verwerven en voelbaar ongemak op het toneel en in de zaal teweegbrengt. In zowel haar zorgvuldig geplaatste teksten als haar sterk fysieke aanwezigheid straalt ze uit dat ze hier een groot verhaal te vertellen heeft. Regisseur Eric de Vroedt, Romana Vrede en de gehele NT ploeg maakten met RACE een voorstelling die niet ophoudt bij het applaus, maar een confronterende werkelijkheid toont en een opdracht meegeeft aan ons allemaal. Onze samenleving staat voor een grote uitdaging. En of we het nu via de confrontatie of met theedrinken uitvinden; we kunnen onze ogen niet blijven sluiten voor alledaags racisme.


Romana Vrede, foto: Anna van Kooij

LOTTE DUNSELMAN voor haar rol in VOLPONE, Dood Paard:
Lotte Dunselman is een mimische alleskunner. We kennen haar vooral als droogkomische actrice binnen haar eigen gezelschap TgEcho maar in de context van Dood Paard krijgt Dunselman vleugels. Dunselman is, met die vleugels, een giechelig (of zelfs grijnzend) elfje dat haar medespelers lucht geeft, als een soort toverstof, waardoor ze gaan glanzen. Als outsider daagt Dunselman met haar over the top fysieke speelstijl de andere spelers uit tot ander gedrag maar blijft intussen haar geniale, fysieke zelf te midden van de Dood Paard traditie. Weg van het schema, weg van het beheerste, zorgt Dunselman voor een balans in het stuk, ze houdt overzicht, in die zin is ze als cement. Ook met het stukje gekte dat Jorn Heijdenrijk brengt, kan ze goed overweg. Ze is misschien wel de betrouwbaarste speler van het stel. Als een ideale middenvelder houdt zij het spel in beweging, met haar zintuiglijkheid brengt ze een chemische reactie op gang en toont zij zich in dit stuk de magische drijvende kracht.


Lotte Dunselman, foto: Anna van Kooij

Gala voor het Nederlands Theater
Op deze Oscar-avond van het Nederlands Toneel worden vele prijzen uitgereikt. Namens de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) reikt de Nederlandse Toneeljury de Theo d’Or, Louis d’Or, Colombina, Arlecchino en Prosceniumprijs uit. Daarnaast reikt deze jury ook de Regieprijs uit aan een van de geselecteerde voorstellingen voor het Nederlands Theater Festival. Tevens worden er namens de VSCD de Mimeprijs en Gouden Krekels uitgereikt. En namens Belangenvereniging voor Acteurs (ACT) wordt de ACT Award uitgereikt. Kijk voor meer info op www.tf.nl