Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Geslaagde accreditatie voor de master Kunsteducatie en de international Master Artist Educator (iMAE)

  • Docentopleidingen

De masteropleiding Kunsteducatie en de international Master Artist Educator (iMAE) hebben een positieve beoordeling gekregen voor de accreditatie. Daar zijn we enorm trots op! Het accreditatiepanel gaf aan zeer onder de indruk te zijn: “Nooit geweten dat kunsteducatie op deze manier kon worden gegeven," aldus de panelleden.

Finals 2023 van de master Kunsteducatie. Foto door: Duncan de Fey
Finals 2023 van de master Kunsteducatie. Foto door: Duncan de Fey

In de eerste week van September heeft het accreditatiepanel, in opdracht van Hobeon, twee dagen doorgebracht bij zowel de master Kunsteducatie in Zwolle, als bij de international Master Artist Educator in Zwolle. Het panel heeft gesprekken gevoerd met het management van de masteropleidingen, docenten, studenten, leden van de veldcommissie en de examencommissie om het niveau en de kwaliteit van het onderwijs vast te stellen. 

Deze formele erkenning bevestigt de relevantie en impact van onze artisteducators."

Iris Eshel, directeur Masteropleidingen ArtEZ

"Wat jullie hier doen, is uniek"

De voorzitter van het panel gaf dan aan dat ze veel heeft geleerd tijdens de twee dagen met de opleidingen. "Wat jullie hier doen, is uniek," merkte de voorzitter op tijdens het accreditatieproces. Andere leden van het panel spraken over hoe de unieke aanpak van beide masters grenzen verlegt om radicale en duurzame alternatieve visies op kunsteducatie te bieden.

Het panel prees beide masteropleidingen voor hun voortdurende inspanningen om hun programma's te verbeteren en de kwaliteit van beoordelingen en examens te waarborgen. Het panel erkende het belang van praktijkonderzoek binnen de masteropleidingen. Dit praktijkonderzoek wordt uitgevoerd via een diverse benadering van locatiespecifiek onderwijs en onderzoek (‘site-specific colleges’), voornamelijk in bestaande werkruimtes, en het uitgebreide residentieprogramma onder leiding van iMAE in Belfast, Noord-Ierland.
The peace wall in Belfast, met muurschilderingen van studenten van de international Master Artist Educator. 

Het panel waardeerde bovendien de focus op Issues-based Art Education in beide opleidingen, een methode waarbij de studenten worden aangemoedigd om hun perspectief op maatschappelijke kwesties te uiten door middel van kunst. Het panel was unaniem van mening: "Geen enkele twijfel, mastercompetenties zijn prominent aanwezig in de programma's van deze opleidingen!"

Iris Eshel, directeur van de masteropleidingen bij ArtEZ, is enorm trots op deze positieve beoordeling. “Ik ben trots en verheugd dat het panel de ontwikkeling van kritische reflectie en bewustzijn binnen beide masteropleidingen heeft erkend. Niet alleen voor hun studenten, maar ook voor de mensen en gemeenschappen waarmee hun studenten in contact komen. Deze formele erkenning bevestigt de relevantie en impact van onze artisteducators."

Over de master Kunsteducatie en iMAE 

Als artisteducator bied je mensen een breder perspectief: op zichzelf, de samenleving en het werkveld. Met de deeltijd masteropleiding Kunsteducatie neem je jouw positie als docent-kunstenaar met een frisse blik onder de loep en breng je verdieping aan in jouw professionele positie als artisteducator.

De international Master Artist Educator (iMAE) van ArtEZ is een sociaal geëngageerde masteropleiding met een focus op kunstonderzoek en Issues-Based Art Education. Als iMAE-student maak je deel uit van een nieuwe generatie kunstenaars en word je een artisteducator die kunst inzet voor gelijkheid en sociale rechtvaardigheid.