Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Studenten Illustration Design werken mee aan Sea Shepherd’s Catch Of The Day 2050-campagne

  • Vormgeving

Als overbevissing aanhoudt, zal er in 2050 meer zeeafval, zoals visnetten en ander visgerei, dan daadwerkelijke vis rondzwemmen in onze oceanen. Non-profitorganisatie Sea Shepherd wilde dit bewustzijn vergroten en riep de hulp in van studenten Illustration Design van de ArtEZ Academie voor Art & Design in Zwolle en studenten van de Design Academy Eindhoven om de unieke campagne Catch Of The Day 2050 te lanceren – het tonen van vissen en schaaldieren gemaakt van in de Noordzee gevonden visnetten.

Credits: Ogilvy Social.Lab Amsterdam
Credits: Ogilvy Social.Lab Amsterdam

De studenten van ArtEZ University of the Arts en de Design Academy Eindhoven kregen de instructie om vis die typisch is voor de Nederlandse wateren na te bootsen met behulp van zeeafval. De studenten werkten ruim 4 maanden aan de kunstwerken die dienen als een tastbare en alarmerende visuele metafoor voor de toekomst. 

Wereldwijde overbevissing en plasticvervuiling vormen een serieuze bedreiging voor onze oceaan en daarmee de planeet. Er wordt veel gesproken, er worden veel congressen georganiseerd en rapporten geschreven over milieukwesties, maar met welk resultaat? De feiten en statistieken zijn helder maar toch blijven we ze rationeel negeren. Daarom bedachten we een andere aanpak, direct en in your face, een visuele wake-up call. Kunst en creativiteit ten dienste van onze oceaan!
Drs. Geert Vons, Artistic Director Sea Shepherd Global, Director Sea Shepherd Nederland

Hollandse haringkar

De aftrap van de campagne vond op 7 april 2022 plaats in het centrum van Amsterdam (Spui), waarbij er een traditionele Hollandse haringkar werd opgezet. Maar in plaats van echte vis, vonden voorbijgangers er haring, makreel en garnalen, volledig gemaakt van afgedankte visnetten. Via een QR-code kunnen voorbijgangers meer informatie krijgen over het project en de dreiging die overbevissing vormt voor onze oceanen. Ook werden de vissen door voedselfotografie-expert Chuck Studios op dezelfde manier gefotografeerd als echt eten.

Zoals de vissen in het echt de worsteling aangaan met de netten, was het voor ons ook een strijd om van het ruwe, vieze materiaal iets moois en wezenlijks te maken. Voor mij was deze opdracht een bewustwording van de hoeveelheid vuil die zomaar gedumpt wordt in de oceaan. Het is mooi dat we dankzij deze samenwerking het materiaal een tweede leven hebben kunnen geven.
Salomé Kopong, eerstejaars student Illustration Design

Meer informatie