Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Dialogues: een muzikale benadering van de Amerikaanse Verkiezingen in 2020

Het politieke landschap rondom de Amerikaanse verkiezingen en de invloed ervan op de maatschappij is een complex onderwerp. Kun je dit onderwerp door middel van muziek beter leren begrijpen? Drie studenten van de masters Klassieke Muziek en Jazz&Pop vroegen het zich af.

Dialogues: een muzikale benadering van de Amerikaanse Verkiezingen in 2020

In Dialogues hoor je Skye Kinlaw (masterstudent Klassieke Muziek) op viool, Haite Schootstra (masterstudent Jazz & Pop) op saxofoon en Román Sánchez Alonso (masterstudent Jazz & Pop) op trombone. De drie artiesten willen op een interdisciplinaire manier hun gevoelens en ideeën delen over de – toen – lopende Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2020. Ze komen alle drie uit verschillende landen en hebben verschillende achtergronden. Daardoor bekijken ze de politieke gebeurtenissen vanuit een ander en uniek perspectief.

Irritatie omarmen

De studenten willen geluid en het podium inzetten als instrumenten om meer begrip voor elkaar te kweken, maar ook om bloot te leggen wat de consequenties zijn wanneer je níet probeert je in de ander te verdiepen. In Dialogues hoor je verschillende fragmenten van toespraken met cultureel commentaar. Deze zijn niet bedoeld als specifiek politiek standpunt of kritiek, maar zijn bij elkaar gezocht als kader voor de verschillende perspectieven. Je hoort ook geluiden en effecten die je als storend kunt ervaren. Ook dat is met opzet gedaan. De studenten vragen die irritatie juist te omarmen als onderdeel van het muziekstuk en het te gebruiken als kadering van je ervaring tijdens het luisteren.

 Vragen tijdens het luisteren

Dialogues is een uitnodiging om verder te kijken dan je normaal zou doen, door je eigen perspectief te onderzoeken. Dat kan alleen, of met anderen. De volgende vragen zouden, volgens de studenten, daarbij kunnen helpen: Is dit de enige manier om verder te gaan? Wat is het belang en wat zijn de gevolgen wanneer we besluiten naar elkaar te luisteren? Gaat het om gelijk of ongelijk krijgen; of kunnen we luisteren wanneer we een les krijgen aangereikt?

Houd deze dus in je achterhoofd wanneer je het stuk hieronder beluistert: