Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

De Route van Phaedra Kwant

Iedere carrière in de kunsten loopt anders. De route van is de rubriek van het ArtEZ Business Centre waarin docenten vertellen over de belangrijkste sleutelmomenten in hun loopbaan. Vaak missen we tijdens de les een moment om daar met elkaar over in gesprek te gaan. Ontdek welke keuzes ze hebben gemaakt en hoe ze zijn gekomen waar ze nu zijn.

Foto: Petra Becker
Foto: Petra Becker

Phaedra Kwant speelt basgitaar, contrabas, zingt, schrijft teksten en componeert muziek. Ze is actief op het hoogste niveau van de Nederlandse jazz-, pop- en theaterwereld. Sinds september is ze de nieuwe hoofdvakdocent basgitaar op ArtEZ Arnhem. Ze wordt gezien als een muzikale kameleon, werkt veel als sessiemuzikant, maar brengt onder de naam ‘Phaedra’ ook soloplaten uit. Ze ging op tournee met gerenommeerde artiesten als Claudia de Breij, Veldhuis & Kemper, 3Js, Leoni Jansen, Eric Vloeimans, Do, Krystl, Mike del Ferro, Chris Beckers, Mathilde Santing en Charly Luske en tourde over de hele wereld, waaronder in de Verenigde Staten, Japan, India, Senegal, Rusland, Spanje, Oekraïne, Griekenland en Groot-Brittannië.

In gesprek met Phaedra Kwant zijn de volgende sleutelmomenten uit haar carrière beschreven door Lars Meijer en Tim Bongaerts.

2002 - 2004: Op tournee met cabaretier Claudia de Breij

Met Claudia de Breij deed ik mijn eerste theatertournee. Ik was nog Masterstudent, speelde al veel in bandjes en ik gaf cabaretles op De Lindenberg in Nijmegen. Ik had dus wel wat ervaring in het theater en heb er sowieso een grote liefde voor. Ik leerde Claudia kennen via cabaretiers van de Arnhemse toneelschool, wederzijdse vrienden. Ik studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam, maar woonde toen in Arnhem, ik kom uit deze omgeving. Claudia stond ook in het begin van haar carrière, dus het was heel spannend en leerzaam om die groei mee te maken; de eerste keer al die theaters, televisie, radio, live-registraties. Later was ik jarenlang muzikaal leider bij Veldhuis & Kemper en heb ik, door dichtbij het maakproces te zitten, mee te mogen denken en te zien hoe bekende regisseurs en dramaturgen werken, veel geleerd.

LES: ik heb een enorme brede interesse en ben altijd nieuwsgierig. Alles wat mij aangereikt werd, heb ik aangenomen. Overal waar ik iets van kon leren, daar ben ik ingedoken. Ik probeer mijn studenten altijd mee te geven zich als een spons te gedragen: neem alles op of mee en de tijd zal er langzaam in knijpen en dan zie je wat er uitkomt, wat er overblijft en wie je bent.

2008: Eerste tournee met eigen muziek in Japan

Mijn muziek brengt me op heel veel verschillende plekken: met een bigband in Idaho, aan de voet van de Olympus, op een voormalig slaveneiland in Senegal, een diamantairsgala in Moskou… De eigenaar van een Japans reisbureau bracht me in contact met een jazzpianist waar hij fan van was en zo organiseerden we enkele tours samen. Heel bijzonder om je eigen muziek te spelen voor het Japanse jazzpubliek. Hierop volgden een platencontract in Japan en diverse interviews in jazztijdschriften.

LES: soms komen de kansen uit een onverwachte hoek, als iemand met een idee komt wat je bevalt, wacht niet te lang af. Wat betreft touren in het buitenland: zelfs als het niet veel of zelfs niets financieel oplevert; er valt altijd iets te beleven en te leren, dit moet je altijd afwegen. Het kan je inspiratie voor het leven opleveren!

Foto: Lindsay Wilson

2008: Vaste sessieband in De Observant in Amersfoort

Via bevriende pianist Stormvogel en saxofonist en organisator Alexander Beets kwam ik in de sessieband terecht van de wekelijkse jazzsessies in stadscafé De Observant in Amersfoort. Elke week werd er een andere solist uitgenodigd - zoals Hans Dulfer, Anton Goudsmit, Saskia Laroo, Ruud Breuls, Peter Beets – en zo werd mijn netwerk enorm uitgebreid.

LES: probeer linken te leggen met de mensen die je tegenkomt; is er iets wat ik voor jou kan doen, kun jij iets voor mij betekenen? Maak plannen, maak er werk van en onderhoud contacten.

2009: Eerste album McChicks en eerste soloalbum ‘Too Much In Store’

2009 was een druk jaar. Ik had getourd met de Japanse band en bracht mijn album ‘Too Much In Store’ uit, deed daar promotie voor en concerten. Ik tourde met cabaretduo Veldhuis & Kemper en er werd een nieuwe band opgericht McChicks, een poptrio met eigen werk. Het debuutalbum van de McChicks kreeg veel aandacht in de media. Het lijkt heel veel, dat is het ook, maar voor mij is het combineren van al die verschillende stijlen en disciplines iets heel natuurlijks. De ene dag jazz als frontvrouw, de volgende pop als gelijkwaardig trio en dan weer als ‘sideman’. Zingen en bassen doe ik ook tegelijk, snel schakelen gaat mij blijkbaar aardig goed af.

LES: als sessiemuzikant bij een artiest sta je in dienst van wat de ander wil, daar moet je muzikaal flexibel voor zijn. In een band, een groep, beslis en overleg je samen. Dat is soms lastig. Probeer goed te luisteren, te kijken wat ieders specialiteit is en maak afspraken over hoe beslissingen worden genomen. Sta in je eigen project open voor suggesties van de mensen om je heen, laat iedereen in hun waarde, al heb jij het vetorecht.

2010 - 2011: The Dutch Jazz Expeditions

Organisator/saxofonist Alexander Beets wilde de Nederlandse jazz promoten en nam een groep jazzmusici mee: de Dutch Jazz Expeditions. Ik mocht mee naar Thailand en India. We speelden onze eigen en elkaars muziek en jamden met lokale jazzmusici.

LES: de tours waren uiteraard heel leerzaam en gezellig, maar het leverde ook nieuwe (internationale) contacten op. Zo ben ik bijvoorbeeld met Izaline Calister bevriend geraakt en gaan spelen en heb ik nog steeds contact met organisatoren en fans in die landen. Via social media is dat heel eenvoudig uiteraard.

Foto: Lindsay Wilson

2012: Liedjes schrijven voor een Koninklijk Huwelijk in Toscane

Via een bekende familie, waarvoor ik vaker had opgetreden en geschreven, kreeg ik een speciale opdracht. Ik schreef, repeteerde en begeleidde het familiecabaret op het Koninklijk Huwelijk van één van de dochters van Prinses Irene. Uiteraard een bijzonder privémoment met veel bijzondere gasten, voor zoiets word je niet gevraagd als je niet betrouwbaar en discreet bent. Vanzelfsprekend een mooie ervaring.

LES: zorg dat wat je ook doet, voor wie dan ook, dat mensen op je kunnen rekenen: bel en mail terug, wees op tijd en goed voorbereid. Voor het opbouwen van een carrière in de muziek is talent hebben niet genoeg. Het vergt ook het hebben van sociale skills, probeer gewoon een aardig, betrouwbaar mens te zijn, eerlijk over jezelf en gun anderen ook iets.

2013: Oprichting eigen platenlabel: ‘Rosemile Records’

Mijn tweede soloalbum ‘Still Listening’ heb ik in 2013 uitgebracht op mijn eigen label. De industrie was erg veranderd ten opzichte van een aantal jaren daarvoor. Mijn eerste album bracht ik uit bij een ander label, voornamelijk omdat ik dacht dat het regelen van een album-release heel veel gedoe was. Behalve de fysieke distributie valt dat best mee, maar door de digitalisering van de muziekindustrie worden er nog nauwelijks fysieke albums gekocht, dus het uitbrengen is makkelijker geworden. Gevolg is wel dat het maken van een album vooral een investering is, het terugverdienen van de kosten is in Nederland bijna onmogelijk geworden.

LES: een album maken kost veel geld, mijn keuze is om het geld daarvoor te sparen door veel op te treden en studiowerk te doen. Anderen vragen subsidies aan of vragen om geld via crowdfunding. Ik vind het ongemakkelijk mijn hand op te houden, maar iedereen mag dat zelf bepalen uiteraard. Omdat ik toch alles zelf betaal, breng ik het met mijn eigen label uit en investeer ik wel in een PR-man of –vrouw die het contact legt met de media.

Foto: Jan Dael

2014: Eigen promotie

Na een fantastische tour naar Rochester, New York met mijn eigen jazztrio liep de samenwerking met de promotors waar ik sinds kort mee werkte helaas op de klippen. Doordat ik in verschillende werkvelden actief ben, leverde mijn profilering als ‘muzikale kameleon’ verwarring op bij programmeurs. ‘Is’ ze nou jazz of pop?' Ik heb mij nooit iets aangetrokken van die hokjesgeest, maar dat brengt met zich mee dat mensen mij soms moeilijk te plaatsen vinden.

LES: sinds 2005 heb ik voornamelijk mijn eigen management gedaan. Een aantal keer boden mensen aan het van me over te nemen, maar nooit had dat een langdurig succesvol resultaat. De één bedoelde het goed, maar had geen ervaring of kende de jazzscene niet, de ander ging er met al het cd-geld vandoor of probeerde me voor onrealistisch hoge bedragen te laten boeken, waardoor ik nooit geprogrammeerd werd.

Ik sta nog steeds open voor iemand die het wél snapt en met me in zee wil!

Want ook belangrijk: als je alles zelf doet en zichtbaar blijft, denken anderen vaak dat je geen hulp nodig hebt. Af en toe daarom vragen kan zeer zinvol zijn.

2020: Tournee stilgelegd door corona

Op weg naar het theater hoorde ik in maart 2020, zoals vele collega’s op dat moment, dat mijn tournee met Do niet door kon gaan. Maanden later werd zelfs de coronaproof-versie van ‘The Story of George Michael’ met Charly Luske (een muziektheatervoorstelling die ik had geschreven over mijn jeugdidool) geannuleerd. Sinds mijn achttiende heb ik nooit stil gezeten, dus de rust was eerlijk gezegd best weleens goed. Desalniettemin ben ik meteen meer gaan werken als voice-over, wat ik al jarenlang met enige regelmaat doe, door vooral luisterboeken te gaan voorlezen. En ik heb een nieuw album bij elkaar geschreven, wat ik alleen nog moet opnemen, als ik de tijd daarvoor heb gevonden…

LES: naast het gezond blijven door niet te veel risico’s te nemen, ben ik zodra de crisis begon gaan schrijven, heb veel bas gestudeerd en heb livestreamconcerten gedaan. Ik heb gekeken naar wat er wél kon: voice-over werk en het voorlezen van luisterboeken in mijn geval. Ik heb niet gewacht op eventuele subsidies, maar heb zelf initiatief genomen om op een andere manier geld te verdienen toen alle optredens wegvielen.

Foto: Carla Gorter

2021: Lesgeven bij ArtEZ

Het lesgeven bij ArtEZ voelt als thuiskomen: in mijn oude stad, op het conservatorium waar mijn moeder ooit studeerde en ik sinds mijn zesde regelmatig binnenstapte. Vanaf mijn achttiende ben ik ondanks een volle agenda altijd blijven lesgeven, sinds een tijdje ook op het Conservatorium van Amsterdam, waar ik woon. De vastigheid en vooral het doorgeven van kennis en inspireren van studenten aan het begin van hun muzikale loopbaan, voelt nu als een logische stap, het is het juiste moment in mijn carrière. Ik kijk er ontzettend naar om dit nieuwe hoofdstuk te beginnen.

LES: het is leuk om je kennis en ervaring door te kunnen geven en bijkomend voordeel: studenten inspireren hun docenten ook. Door financiële vastigheid te creëren, wordt het maken van artistieke beslissingen ook makkelijker en kan ik wellicht ook meer tijd in mijn eigen projecten steken.

Volg Phaedra

De sleutelmomenten van andere ArtEZ docenten, vind je op onze pagina Docenten en hun beroepspraktijk