Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Startersbegeleiding

 

Het ArtEZ  Business Centre heeft de ambitie niet alleen studenten te laten kennismaken met het ondernemerschap, maar ook alumni de juiste begeleiding te geven na afloop van hun opleiding om een succesvolle start te kunnen maken.

Startersbegeleiding

 

Adviesgesprek

Als (oud-)student ben je veel bezig met de presentatie van je werk. In een festival, expositie of het tonen van je afstudeerwerk. Heb je het gevoel dat het beter kan, maar weet je niet hoe je een volgende stap kunt zetten, dan kunnen wij je advies geven. Denk aan hulp bij het opstellen van een goede begroting bij het aanvragen van subsidie. Een selectie maken van haalbare ideeën. Of gewoon hulp om door de vele mooie bomen het bos weer te zien. Je bent namelijk nooit de enige. Wij proberen je een stap verder te helpen of brengen je in contact met de mensen die van belang voor je kunnen zijn. Mail ons gewoon voor een afspraak.
 
Wil je als zelfstandig ondernemer starten en je ideeën vrijblijvend aan ons voorleggen, dan kan dat. Als je hele concrete plannen hebt, kun je ook deelnemen aan ons startersprogramma.

Startersprogramma

Startersprogramma Ready to start?

Twee dagen lang inspirerende workshops in een interdisciplinaire groep kunstenaars ter voorbereiding van je beroepspraktijk.

Hoe breng je jouw werk onder de aandacht, krijg je betaald voor je kunst en hoe genereer je inkomsten zonder al je energie kwijt te raken aan ondernemen? Om dit voor elkaar te krijgen, is het van belang op een doelmatige en zakelijke manier te leren kijken naar je vakmanschap. Dit kan door je beroepspraktijk te onderzoeken volgens het Business Model Canvas. In twee dagen werk je in vier workshops aan het vormgeven van de zakelijke kant van je werk als kunstenaar. Wil je van je werk een onderneming maken en heb je een korte omschrijving van je bedrijfsconcept dan kun je deelnemen aan Ready To Start.

In een groep kunstenaars uit verschillende disciplines ga je in de workshops aan het werk met je eigen bedrijfsconcept. Hoe verbind je jouw werk aan het publiek en hoe maak je daar een gezonde onderneming van? In de vier workshops helpen we je om duidelijk te krijgen hoe je jouw werk kunt verbinden aan een verdienmodel en waar je aandacht op gericht moet zijn. Tot slot ga je onderzoeken wat jouw positie als kunstenaar in het culturele veld kan zijn. Er is veel aandacht voor een persoonlijke en individuele begeleiding tijdens de workshops waardoor iedereen vanuit zijn eigen bedrijfsconcept kan werken.

Ter voorbereiding ontvang je van ons een E-scan die je online kunt maken om je ondernemende competenties en denkstijlen in beeld te brengen.

Amit Palgi – Dancer & choreographer Photography – Sophie Vermeulen

 De workshops worden gegeven door Cily Smulders en Tamara Rookus. Cily Smulders geeft les over personal branding in de creatieve sector en is coördinator van het startersprogramma. Tamara Rookus ontwikkelt en geeft onderwijs over creatief ondernemerschap. Zij is gespecialiseerd in bedrijfsmodellen van creatieve ondernemers.

Cily Smulders en Tamara Rookus

Aanmelden
Heb je interesse in deze workshops meld je dan aan via abc@artez.nl. Je wordt dan uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek om je bedrijfsconcept te bespreken. Wil je meer weten of heb je vragen neem dan contact op met Cily Smulders; c.smulders@artez.nl / 026 3535631

 

Agenda 2020/2021

donderdag 26 november & donderdag 10 december
donderdag 04 maart & donderdag 18 maart
donderdag 20 mei & donderdag 03 juni 

Startup programma Orion

Alumni die na de studie hun kennis en kunde via een startup naar de markt willen brengen, kunnen terecht bij ORION. Zij ondersteunen innovatieve startups met kennis, begeleiding en een netwerk.

 

Als je een startup bent en je met een innovatief en opschaalbaar idee een onderneming wilt beginnen, dan ben je wellicht op zoek naar deskundige begeleiding of financiering. Orion is een netwerkorganisatie van samenwerkende (kennis)instellingen in Gelderland die je daarin kan helpen met o.a. business development, competentie-ontwikkeling en investor readiness.

Orion is actief in de sectoren Energie, Creatief en ICT/Smart Industry/Artificial Intelligence. Ook crossovers met de sectoren Food en Health kunnen gebruik maken van de kennis en het netwerk van Orion.

Kijk voor meer informatie op de website van Orion

Vouchers en Leningen

Startersvoucher

De startersvoucher van ‘Gelderland valoriseert’ is een subsidie van €2.500,- voor studenten en alumni van ArtEZ tot maximaal twee jaar na afstuderen. Deze voucher is bedoeld voor de eerste investeringen voor de opstart van een nieuwe, innovatieve onderneming.

Om hiervoor in aanmerking te komen ga je jouw bedrijfsconcept en begroting pitchen voor een beoordelingscommissie. Voor de aanvraag van de startersvoucher word je persoonlijk begeleid door ons. Je krijgt een pitchtraining zodat je optimaal bent voorbereid voor de presentatie de commissie die beslist of de voucher wordt toegekend en onder welke voorwaarden.

Aanmelden
Heb je interesse in deze voucher meld je dan aan via abc@artez.nl
Je wordt dan uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek om je bedrijfsconcept te bespreken.
Wil je meer weten of heb je vragen neem dan contact op met Cily Smulders.

Pitchdata  beoordelingscommissie vouchers
01 oktober 2020.    14.00u – 17.00u
26 oktober 2020.    14.00u – 17.00u
01 december 2020 14.00u – 17.00u
Voor de exacte voorwaarden van de startersvoucher lees hier. (link pdf)

ArtEZ, Enschede Finals 2019

ArtEZ Business Coach
Het ArtEZ Business Centre heeft in de afgelopen 10 jaar een groot netwerk opgebouwd van ArtEZ alumni. Via de Startersvoucher kun je vanaf nu gebruik maken van een coach uit dit netwerk, die jou een half jaar begeleidt gedurende de start van je eigen onderneming. Dit is een mooie kans om te kunnen profiteren van hun specifieke vakinhoudelijke en vaak waardevolle kennis en ervaring. Hieronder introduceren we de eerste coaches.

Startersleningen

Wie een goed idee heeft voor een onderneming maar startkapitaal mist om te beginnen, kan terecht voor een starterslening. Dit is bedoeld voor jonge ondernemers in Gelderland die intensief willen samenwerken met de HAN, ArtEZ, Van Hall Larenstein of de Radboud Universiteit en wordt beschikbaar gesteld door de StartUpfonds Gelderland.

De leningen zijn specifiek bedoeld voor de financiering van innovatieve, schaalbare activiteiten in de fase van ontwikkeling, testen en marktintroductie. Er zijn leningen beschikbaar van €10.000,- tot €150.000,-  tegen variabele marktrente. Deze moeten na 1 jaar – gespreid over 2 tot 3 jaar – worden afgelost.

Voor de aanvraag van de starterslening wordt je persoonlijk begeleid door het ArtEZ Business Centre. Twee weken voor de beoordelingscommissie volg je een pitchtraining die speciaal gericht is op deze aanvraag zodat je goede voorbereid bent voor deze presentatie.

Aanmelden
Heb je interesse in een starterslening meld je dan aan via abc@artez.nl. Je wordt dan uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek om je ondernemingsplan te bespreken.

Pitchdata & Procedure
23 september 2020   12.00u – 17.00u
29 oktober 2020        12.00u – 17.00u
19 november 2020    12.00u – 17.0u0
10 december 2020    12.0u0 – 17.00u

Coaching

Via de Startersvoucher kun je vanaf nu gebruik maken van een coach uit ons netwerk.  Dit is een mooie kans om te kunnen profiteren van hun specifieke vakinhoudelijke en vaak waardevolle kennis en ervaring. Hieronder introduceren we de eerste coaches:

Alles is communicatie

Hilmer Thijs — Studio Hands

Mijn fascinatie voor identiteit, design en ondernemen komen samen in mijn studio, Hands. Door vrijwel uitsluitend met verschilmakers en wereldverbeteraars te werken mag ik dagelijks bijzondere mensen ontmoeten en voel ik dat het werk wat ik doe echt impact heeft. Als designer/creative director leid ik creatieve teams om visuele communicatie te ontwikkelen zoals identiteiten, campagnes, websites en korte films. Ik begeleid de studenten van de Master Fashion & Strategy met de ontwikkeling van hun professionele identiteit en de presentatie daarvan. Ook help ik ze met de ontwikkeling van hun eindexamenportfolio, hét document dat hun ontwikkeling tot zo ver samenvat en tevens het vehikel waarmee ze de professionele wereld in stappen. Ik help door o.a. te bevragen wie ze waren, wie ze zijn en wie ze willen zijn, wat hun kwaliteiten zijn, wat hun visie is en waar ze voor staan, waarom ze de dingen doen die ze doen, wat hun professionele doelen zijn en wie de ontvanger van hun portfolio is. Daarna organiseren we de inhoud en maken we het geheel tot een amazing portfolio. Meer informatie: studiohands.nl

 

The factory is my playground, searching for new possiblities with the tools I can find

Joris de Groot — Studio Joris de Groot

Mijn naam is Joris de Groot. Ik ben product ontwerper en binnen mijn werk ga ik opzoek naar het spanningsveld tussen ambacht en de industrie. Geïnteresseerd in de samenwerking met de industrie, creëer ik binnen de fabrieksvloer mijn eigen werkplaats. Eenmaal bekend met de bestaande productieprocessen, experimenteer ik met de aanwezige machines en materialen om deze vervolgens in te zetten voor nieuwe producten. Ik zet deze manier van werken in voor eigen collecties, maar ook voor opdrachtgevers, hierdoor ben ik dagelijks te vinden bij verschillende productie partijen voor het ontwikkelen van nieuwe materialen, producten, processen en ideeën. Met een achtergrond in industrieel ontwerp ben ik product design aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten gaan studeren om mij breder te oriënteren op het ontwerp vak. Na mijn afstuderen in 2013 startte ik vanuit mijn passie mijn ontwerpstudio waarin ik mij zowel op het technische als het esthetische vlak beweeg. Ik geloof dat wanneer je dicht bij jezelf blijft en doet wat je drijft je jezelf kan onderscheiden van de rest en kan groeien in datgeen dat jij belangrijk vind. De afgelopen jaren heb ik geleerd dat je verder komt door samen te werken. Door je kennis te delen en je open te stellen voor de ander kunnen er verrassende dingen ontstaan. Onder andere deelgenomen aan: Workmates, In4nite I + In4nite II, Milan Design Week 2014/2015/2016/2018 en 2019, Dutch Design Week, What Design Can Do Climate Action Challenge Award winner. Meer informatie: jorisdegroot.com

Beauty Fades, Ugly is Forever

 Joris Suk — MAISON the FAUX

MAISON the FAUX is een Nederlandse multidisciplinaire creatieve studio en werd officieel gelanceerd tijdens de Amsterdam Fashion Week, 23 januari 2014. MtF staat onder de artistieke en zakelijke leiding van Joris Suk en Tessa de Boer (Fashion Design, ArtEZ, 2013). Vanaf de lancering van de studio kenmerkt het werk van MtF zich door haar performatieve en multidisciplinaire karakter. In een periode van ruim zes jaar is het imago en handschrift van MtF in hoog tempo sterk ontwikkeld en heeft ze zich op zowel nationaal als internationaal niveau gepresenteerd. De Arnhemse studio krijgt erkenning in binnen- en buitenland. Zo heeft de studio een aantal prijzen op haar naam en kleedt MtF sterren als Lady Gaga, Ariana Grande en Janelle Monae met een hoge perswaarde. MtF presenteerde de afgelopen jaren circa elk halfjaar nieuw werk op een internationale modeweek (NYC, LA, Tokyo en Amsterdam). De presentaties van MtF zijn theatraal en zijn geëvolueerd van theatrale mode presentaties naar modische performances. Naast zelfstandige presentaties werkt MtF voor verschillende gerenommeerde opdrachtgevers in verschillende (kunst)disciplines en sectoren. Zo heeft MtF tentoonstellingen vormgegeven voor het Centraal Museum Utrecht, het Kunst Museum Den Haag en Museum Arnhem en ontwikkelt de studio kostuums en performances voor het Noord Nederlands Toneel, Club Guy en Roni, Toneelgroep Oostpool en het Mode Museum Hasselt. Ik zie het runnen van mijn bedrijf net zo goed als een creatief proces als dat van de projecten die we doen. We kunnen MAISON the FAUX vormgeven, inrichten en maken tot iets naar onze eigen visie. Het is belangrijk net zo onbegrensd, ambitieus en gedreven te zijn in het ondernemen als het uitvoeren van de projecten die binnen de muren van een bedrijf plaats vinden. Ik ben sterk in het omzetten van dromen en ambities in doelgerichte acties; het formuleren van een strakke strategie om te komen waar je wilt. Binnen die uitwerking van een strategie focus ik mij op netwerk, merkidentiteit en positionering. Het aanleggen van netwerken en doelgericht connecties maken draagt sterk bij aan het succes van MAISON the FAUX. Daarnaast ben ik sterk in het ontwikkelen, bewaken en versterken van onze (visuele)merk indentiteit om onszelf op de juiste manier in het (internationale) werkveld te positioneren.
Meer informatie: maisonthefaux.com

Het omzetten van ideeën naar daden. Dat is wat een ondernemer onderscheidt van al die andere mensen met een potentieel succesvol idee. Gewoon beginnen dus

Luuk Wiehink — Social & Product design

Mijn werkzaamheden bevinden zich op gebeid van Social Design en het opzetten van projecten rondom maatschappelijk thema’s. Met het werkveld in meerdere disciplines, maar voornamelijk in Product Design en Interaction Design.Voor mijn projecten ga ik opzoek naar (onverwachte) samenwerkingsverbanden. Om je product/ project door te ontwikkelen en in de markt te krijgen is het opzetten van samenwerkingen belangrijk. Samenwerkingen met bijvoorbeeld producenten, universiteiten, alumni van andere disciplines en dergelijke cross disciplinaire samenwerkingen. Ondernemerschap houdt ook in dat je anderen (slim) voor je moet kunnen laten werken, en kennis bundelt in de ontwikkeling van je project en onderneming. Het is belangrijk om brutaal te zijn, en met overtuiging samenwerkingen op te zetten. Echte impact realiseer je eerder door samen te werken met experts uit het vakgebied waarin je je begeeft. Hoe je anderen inzet en hun kennis gebruikt voor jou concept, ideologie, utopie, et cetera, moet je leren, daarin kan ik je begeleiden.
Meer informatie: luukwiehink.nl

 Modern design is not only about how something looks. It’s about creating positive consequences for people and our environment. Or as Don Draper said: “Make it simple, but significant

Pascal Mulder — Fraenck

Eind 2010 ben ik als product ontwerper afgestudeerd aan ArtEZ Arnhem, met een collectie keramische producten. Centraal stond uniciteit brengen in een productieproces dat zich vooral leent voor het produceren van identieke voorwerpen.Fast forward naar 2019: samen met Ratna Ho run ik het modelabel Fraenck. We ontwerpen, vervaardigen en vermarkten mode-accessoires gemaakt van upcyclede materialen. Dit doen we samen met mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Bij Fraenck leren ze belangrijke werknemersvaardigheden die ze verder brengen. Van het leren van de Nederlandse taal en gebruiken, tot aan specifieke naaitechnische vaardigheden. Mijn specialisatie is productontwerp, met name op het gebied van mode-accessoires, maar ook breder in gebruiksgoederen. Inmiddels heb ik veel ervaring opgedaan in ondernemen, samenwerken met bedrijven, fondsen verwerven, deelnemen aan (ontwerp- en ondernemers) wedstrijden. We profileren ons met Fraenck als een Social Enterprise. We laten onze ontwerpen aansluiten op de doelgroep waar we mee werken. Dit houdt in dat we rekening houden met het niveau van de makers en het ontwerp hierop in te stellen – zonder afbreuk te doen aan het uiterlijk of de functionaliteit. Met dit principe zetten we onze eigen collectie op, maar pakken we ook B2B opdrachten aan – duurzaam, sociaal, maar bovenal een waardig design.
Eind 2016 hebben we de ASN Bank Wereldprijs gewonnen met ons duurzame concept. Een jaar later stonden we in de finale van de Ignite Award. We verkopen onze collectie inmiddels internationaal en in een uitbreidend aantal winkels in Nederland. Partners waar we opdrachten voor hebben gedaan zijn onder andere de ASN Bank, het Anton Jurgensfonds, maar ook Zoku en Gemeente Zwolle. Meer informatie: fraenck.com

Ik geloof in de kunstenaar als pionier

Roos Meerman — Fillip Studios

Mijn naam is Roos Meerman (1991) en samen met Tom Kortbeek (1987) leid ik Fillip Studios. Door het ontwikkelen van nieuwe artistieke projecten, cultuur-educatieve programma’s en het organiseren van meetups inspireren wij anderen en creëren wij nieuwe immersieve en fysieke ervaringen. Ik ben in 2014 afgestudeerd van ArtEZ Product design. Ik won de Hendrik Valk Prijs 2014, het New Material Fellowship in 2014, de Ontwerp en Innovatie Prijs Gelderland, de Bio Art & Design Award in 2016 en ontving de Talentontwikkeling subsidie van het Stimuleringsfonds in 2015. Mijn werk is in verschillende plekken tentoongesteld, onder andere bij Dutch Invertuals, in musea in Brussel, Barcelona, Milaan, Kolding en Essen en tot en met oktober is mijn werk te zien in het Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum New York. Mijn werk is gepubliceerd in onder andere Volkskrant Magazine, New Scientist en The New York Times. Met Fillip Studios hebben wij kunstwerken ontwikkeld die over de hele wereld worden getoond. We krijgen subsdies uit verschillende fondsen, werken in opdracht van verschillende grote organisaties en hebben ook projecten gecrowdfund. Wij hebben ons bedrijf als een sociale onderneming georganiseerd, inclusief bijbehorende juridische structuur. Ook hebben wij een kunstwerk doorontwikkeld tot een zorgproduct dat wij als apart bedrijf in de markt hebben gezet.
Zowel op artistiek vlak, technisch vlak en ondernemersvlak heb ik veel geleerd in de afgelopen jaren en die kennis deel ik graag. Meer informatie: fillipstudios.com

Het is gezien, het is niet onopgemerkt gebleven

Tom Kortbeek — Fillip Studios

Mijn naam is Tom (1987) en samen met Roos Meerman (1991) leid ik Fillip Studios. Door het ontwikkelen van nieuwe artistieke projecten, cultuur-educatieve programma’s en het organiseren van meetups inspireren wij anderen en creëren wij nieuwe immersieve en fysieke ervaringen.
De high-tech digitale wereld heeft ons veel te bieden, maar is vaak beperkt in haar analoge ervaring. Fillip Studios gebruikt de artistieke werkwijze om verbindingen te leggen tussen digitale mogelijkheden en onze analoge zintuigen. Fillip creëert fysieke en onverwachte verwondering die de nadruk op het menselijk aspect leggen. Ervaringen die je kan voelen en delen. Hier en nu. Fillip Studios is de afgelopen jaren veelvuldig bekroond met verschillende prijzen en nominaties zoals de New Material Award, de Bio Art & Design Award en de Arnhemse Cultuurprijs. Het werk van Fillip Studios is te zien (geweest) in onder andere Cooper Hewitt Design Museum in New York, Bozar Brussel, en Trapholt Kolding Denemarken.  Naast Fillip Studios is Tom directeur van het Innovate Festival in dat jaarlijks meer dan 17.500 bezoekers trekt in Gelderland en is hij coördinator van het programma voor de vooropleiding van ArtEZ Muziektheater. Meer informatie: fillipstudios.com