Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Elisabeth transformeert conflicten met humor en dwaasheid

  • Beeldende Kunst
  • Vormgeving
  • Docentopleidingen

Kunnen conflicten worden getransformeerd met dwaasheid en humor? In haar afstudeeronderzoek verdiept Elisabeth Kraus. masterstudent international Master Artist Educator (iMAE), zich in het gebruik van humor als hulpmiddel voor creatieve conflicttransformatie. "Humor kan dienen als hulpmiddel bij het creëren van keuzemogelijkheden, en kan op speelse wijze nieuwe perspectieven bevorderen voor creatieve probleemoplossing. Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden die dit biedt voor vredestichting en conflicttransformatie!"

Een werk uit Elisebeth's afstudeerexpositie, waarin ze onderzoek doet naar de rol van humor in conflicttransformatie
Een werk uit Elisebeth's afstudeerexpositie, waarin ze onderzoek doet naar de rol van humor in conflicttransformatie

Elisabeth concentreert zich op conflicttransformatie en ze is met name geïnteresseerd in de mogelijkheden kunst kan bieden voor een creatievere manier van probleemoplossing, conflictoplossing en preventie. "Een belangrijk aspect van mijn onderzoek is hoe de mensheid slimmere manieren kan vinden om conflicten op te lossen en voorkomen, geweld kan verminderen en kritisch creatief denken kan stimuleren," vertelt Elisabeth.

Humor als betrokkenheid en vorm van kracht

Ze raakte geïnteresseerd in humor tijdens haar leven in Beiroet, nadat ze eerder beeldende kunst studeerde in Weimar en Istanboel. "Tijdens mijn tijd in Beiroet ontmoette ik inspirerende kunstenaars en activisten die, ondanks de uitdagende omstandigheden waarmee ze te maken hadden, een niet toewijding aan hun activisme en de strijd voor LGBTQ+-rechten lieten zien. Wat mij vooral opviel was hun opmerkelijke vermogen om in die situatie humor te vinden. Hun gevoel voor humor zorgde echt voor betrokkenheid en diende als een vorm van kracht," vertelt Elisabeth.

Ik wil machtsdynamieken verstoren, veerkracht bevorderen en ik wil omgangsmechanismen ontwikkelen waarmee je moeilijke situaties kan doorkomen."

Elisabeth, masterstudent iMAE 

Tijdens haar eerdere onderzoek naar vredestichting met behulp van kunst bezocht Elisabeth Beiroet vijf keer, waar ze gesprekken voerde met talloze activisten en een traumaspecialist die betrokken was bij theaterwerk in een plaatselijke gevangenis. Ondanks de zeer moeilijke omstandigheden zag Elisabeth een opmerkelijke veerkrachtige gekkigheid bij de mensen met wie ze werkte en die ze sprak. Deze ervaringen maakte Elisabeth's nieuwsgierignaar de transformerende mogelijkheden van humor in conflicten. Elisabeth: "Ik wil machtsdynamieken verstoren, veerkracht bevorderen en ik wil omgangsmechanismen ontwikkelen waarmee je moeilijke situaties kan doorkomen. Dit doe ik door een speels perspectief op conflicttransformatie te introduceren, om zo los te komen uit de cyclus van geweld en herhaalde traumatisering."

Eerder werk van Elisabeth Kraus (gemaakt in samenwerking met Nour Sokhon), 'distant divides'. 

Serieuze dwaasheid 

"Ik neem humor en dwaasheid zeer serieus," geeft Elisabeth toe. "Ons werk - met name tijdens het site-specific college in Belfast - kan complex, zwaar en moeilijk zijn. Humor speelt daarom een bijzonder belangrijke rol voor mij persoonlijk en in mijn artistieke praktijk Het geeft me een platform om actief te blijven, na te denken en andere perspectieven op te doen in moeilijke situaties, wat ik ook hoop te bereiken in mijn artistieke werk." Deze benadering - het gebruik van humor om nieuwe perspectieven te verkrijgen en creatieve oplossingen te vinden in moeilijke situaties of conflicten - is een voorbeeld van de maatschappelijke impact van haar onderzoek.

Elisabeth legt uit: "Als iedereen zou leren om conflicten op een slimmere en speelsere manier te benaderen, dan zou de wereld een wat minder wreed zou kunnen worden. Dat geloof ik écht!" Elisabeth vraagt zich echter af of deze uitspraak misschien niet wat te romantisch is. "Scholen leren ons niet hoe we conflicten moeten oplossen of hoe we geluk bevorderen. In Belfast werk ik met jonge jongens die uit de twee tegenover elkaar staande gemeenschappen komen en ik zie hoe, hoewel deze jongeren de Troubles [redactie: een religieus en politiek conflict in Noord-Ierland, en met name in Belfast] niet hebben meegemaakt, het conflict actief blijft, ook zonder wapens. Het is mijn doel om samen met hen iets te creëren dat deze jonge generatie helpt om de cyclus van conflicten te doorbreken en een stap te zetten naar een meer empathische wereld." 

Ik richt mij meestal op de hele slechte dingen. Daarom is humor enorm belangrijk in mijn artistieke praktijk."

Elisabeth, masterstudent iMAE

Verandering in gang zetten

Een belangrijk aspect van de masteropleiding iMAE was voor Elisabeth de mogelijkheid om haar verschillende interesses te integreren, zoals onderzoek naar conflicten en vrede, psychologie, kritische pedagogie en kunst. "Ik was al lang op zoek naar een zo'n soort kruisbestuiving! Ik beschouw het als een privilege om deel uit te maken van zo'n diverse en fascinerende groep mensen van over de hele wereld. Het is verrijkend om in één klas stemmen te hebben en te horen uit Palestina, Iran, Rusland, Griekenland, Nederland, Oostenrijk, Duitsland, Denemarken en Curaçao. De diversiteit van de perspectieven vormt een goede stimulans voor diepgaande politieke en maatschappelijke discussies."

De masteropleiding biedt veel intrigerende colleges en kan goed worden aangepast aan de behoeften van de groep, legt Elisabeth uit. "We worden beschouwd als collega's en hebben de mogelijkheid om het studieprogramma aan onze interesses aan te passen." Elisabeth hoopt de opleiding te kunnen zien groeien, omdat ze van mening is dat het werk dat wordt gedaan echt uniek en belangrijk is. "Wereldwijd is nog zoveel werk te doen en ik geloof er heilig in dat kunst de mogelijkheid biedt om alom aanwezige onrechtvaardigheden aan te pakken en hopelijk te transformeren!"

Volg Elisabeth Kraus

Instagram