Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Melissa van der Wal

Graphic Design
Bachelor
GD_MelissaVanDerWal_Mediamorfose_01
Melissa van der Wal

Eindwerk

Mediamorfose

De evolutie van het schoonheidsideaal

Hoe draagt de ontwikkeling van trends op sociale media bij aan hoe de mensen er nu uit zien en hoe zal dit zich in de toekomst verder ontwikkelen naar het absurde. Mijn boek 'Mediamorfose’ gaat over de wereldwijde schoonheidsidealen door de geschiedenis heen. Door de geschiedenis op te delen in verschillende hoofdstukken, zal je zien dat in onze huidige tijd door sociale media de schoonheidsidealen te vaak veranderen in een korte tijd. In de toekomst zullen deze absurde schoonheidsidealen zich alleen nog maar verder ontwikkelen waardoor we onze authenticiteit verliezen.

Scriptie

Geluk

Een grafisch onderzoek naar infographics en de impact van sociale media op het geluk.

Voor mijn scriptie heb ik gekozen voor het onderwerp ‘Infographic’ met als hoofdvraag: ‘Hoe kan ik als grafisch ontwerper met behulp van infographics een bijdrage leveren aan het geluk van de mens?’ Dit onderwerp is mij aan gaan spreken door het toenemende aantal berichten in het nieuws en op sociale media dat de mensen in onze Nederlandse samenleving steeds vaker druk zijn en een pauze nodig hebben om het eigen geluk weer terug te vinden. Met name de jongeren ervaren veel druk op sociaal gebied en komen zo in een negatieve spiraal terecht. Zou de oorzaak hiervan de toenemende kracht van sociale media kunnen zijn en wat kan ik als grafisch ontwerper met dit onderwerp? De jongere generaties nemen informatie snel tot zich op en zijn op beelden ingesteld. Zou ik een infographic in kunnen zetten om de negatieve effecten van sociale media aan het licht te brengen bij de jongeren?

Download scriptie

Visie

De inspiratie voor dit onderwerp is gekomen door de mensen om mij heen. Steeds vaker hoorde ik de vraag of een foto wel goed genoeg is om te plaatsen op sociale media. Zo kreeg ik dit ook voorgeschoteld om de foto te beoordelen voordat deze in een selectie terecht kwam om geplaatst te worden. Dit vind ik ontzettend zonde want iedereen is mooi. Jongeren denken er steeds sneller over na om wat aan te passen om zo zichzelf beter te kunnen presenteren op sociale media. Daarom is mijn onderwerp ontzettend relevant en urgent. Door de toenemende kracht van sociale media komen steeds meer jongeren/jongvolwassenen in een negatieve spiraal terecht. Mensen creëren twee verschillende identiteiten die ze moeten onderhouden in het echte leven en op sociale media. We laten onze mindere kwaliteiten niet zien omdat we bang zijn dat mensen (die we niet eens allemaal kennen) ons afwijzen. Zo verstoppen we ons achter onze online profielen en verbergen de onzekerheden die dit met zich meebrengt. Hierdoor zal onze digitale identiteit onze echte identiteit doen vervagen. We passen onze lichamen aan zonder na te denken over de gevolgen om erbij te horen, zo verliezen we langzaam maar zeker onze authenticiteit. Voor dit project heb ik ontzettend veel geëxperimenteerd om zo mijn boodschap duidelijk over te kunnen brengen. Door het projectplan steeds wat verder aan te scherpen kon ik de nieuwe experimenten gerichter uitvoeren en uiteindelijk kwam dit samen in mijn boek ‘Mediamorfose’.

Doel

Met dit werk wil een bewustwording/conversatie starter creëren bij de kwetsbare en beïnvloedbare jongeren en jongvolwassen sociale media gebruikers over wat de gevolgen zijn bij het vele gebruik van sociale media. Het is een belangrijk en urgent onderwerp om aan te kaarten zodat de jongeren voor zichzelf ook betere beslissingen kunnen nemen over hoe ze zichzelf presenteren en aanpassen voor sociale media om erbij te horen. We versmelten met de digitale wereld. Mijn ambitie als ontwerper is bewustwording te blijven creëren. Onze maatschappij aanzetten tot nadenken over de ingewikkelde kwesties die we nu te snel aan de kant schuiven. Door dit op een heldere manier aan te kaarten met een stukje humor, maakt dit de meest ingewikkelde onderwerpen bespreekbaar.

 

 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 23 juni 2021

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.