Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Nederlandse ambassadeur bezoekt ArtEZ-opleidingen in Belfast

  • Beeldende Kunst
  • Vormgeving
  • Theater
  • Docentopleidingen

De Nederlandse ambassadeur Karel van Oosterom bezocht Belfast, waar de opleidingen Docent Theater Arnhem en international Master Artist Educator (iMAE) laten zien dat de rol van de artisteducator onmisbaar is. De studenten gaan nu al enkele jaren naar Belfast om daar onderzoek te doen naar én met de gemeenschap.

Studenten van Docent Theater Arnhem en de international Master Artist Educator ontvingen de ambassadeur van Nederland in hun studio in Belfast
Studenten van Docent Theater Arnhem en de international Master Artist Educator ontvingen de ambassadeur van Nederland in hun studio in Belfast

Noord Ierland zit midden in een gevoelig vredesproces. De restanten van The Troubles, een geweldadig conflict tussen verschillende groepen en religies dat begon in de jaren 60 van de vorige eeuw, zijn nog altijd voelbaar. Studenten van de opleidingen Docent Theater in Arnhem en international Master Artist Educator (iMAE) werken daarom samen met verschillende communities, lokale overheden en regionale partners in Belfast om aan de hand van kunstprojecten te onderzoeken hoe een hoopvolle, vreedzame toekomst eruit kan zien. 

De Nederlandse ambassadeur in Noord Ierland en het Verenigd Konikrijk, Karel van Oosterom, ging in gesprek met de studenten over hun kunstprojecten, het artisteducator-schap en de rol van kunst in roerige tijden. Andere aanwezigen tijdens dit bijzondere bezoek waren: Astrid de Vries (hoofd CEC en cultureel attaché), Megan Ridderhof (politiek attaché) en Carson McCullan  (Honorary Consult of the Netherlands, Belfast)

De onmisbare rol van artisteducator 

De rol van het artisteducator-schap is hierbij onmisbaar: niet alleen kunnen de studenten zelf meemaken en ervaren hoe kunst kan bemiddelen bij sociale conflicten of vraagstukken: het stelt ze ook in staat dat ze zich als een professional kunnen gedragen. 

In mijn ogen ben je als kunstenaar docent en andersom, dat is in ieder geval wat ik wil zijn.”
Jesper Pauw, alumnus Docent Theater Arnhem

Docent Theater: module ‘transformative artivism’

Met de module ‘transformative artivism’ laat de bachelor Docent Theater zien dat de opleiding veel verder gaat dan alleen lesgeven voor de klas. Tijdens deze module, verblijven de studenten twee maanden in Belfast. Zo ook alumnus Jesper Pauw: “De verbinding tussen kunst en activisme vind ik krachtig. Je wordt bij Docent Theater opgeleid als theatermaker, kunstenaar en educator in één. We hebben geluk met een opleidingshoofd dat heel goed begrijpt hoe je theater inzet als educatief middel. En niet te vergeten met alle docenten die hier een inspirerend aandeel in hebben. Of dat nu voor de klas, in een theatervoorstelling of bij een sociaal-cultureel project is.”

Wil je meer lezen over hoe Jesper zich bezighoudt met de sociale transformatie door de kracht van kunst? Lees Jespers verhaal

iMAE: Belfast als Site Specific College

iMAE introduceert het concept van Site Specific Colleges (SSC), waar Belfast er één van is. SSC’s zijn locaties in binnen- en buitenland waar de studenten voor een periode van 8 tot 16 weken onderzoek doen. De context en reikwijdte van deze plekken varieert: van een lokale gemeenschapsgroep, tot internationale culturele instellingen.  Elke SSC wordt omkaderd door een reeks onderzoeksvragen die samen met de mensen van de locatie worden geformuleerd, en worden gekenmerkt door sociaal engagement.

Benieuwd wat de ervaring is van studenten die in Belfast een SSC hebben gedaan? Lees dan dit verhaal van Animaka Shah, waarin ze uitlegt wat de tijd in Belfast voor haar heeft betekent, hoe het haar heeft geholpen als artisteducator, en waarom leren op en met een locatie zo bijzonder is geweest voor haar: Verbinding door conflict: iMAE alumnus Ana heeft haar doel gevonden (artez.nl)

Meer informatie over de samenwerking tussen iMAE en Belfast als SSC vind je hier (in het Engels)