Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

ArtEZ @ Dutch Design Week 2021

Een oproep tot minder: minder consumptie, minder producten en dus minder afval. En daar waar het niet minder kan? Meer beter: meer duurzame producten met meer waarde, waardoor consumenten op een andere manier met producten om gaan. Dat is waar het om draait tijdens de Dutch Design Week (DDW) 2021. Met The Greater Number als overkoepeld thema wordt gezocht naar een hernieuwde waarde tussen consument en product – de zoektocht naar het betere aantal, waar  ArtEZ vorm aan geeft met verschillende projecten, exposities en onderzoek. 

ArtEZ @ Dutch Design Week 2021

Bekijk de aftermovie!

ArtEZ @ DDW21

Vanuit ArtEZ zijn op Dutch Design Week 2021 aanwezig: de bachelor Design Art Technology, de bachelor Crossmedia Design, de bachelor Product Design, de bachelor Interieurarchitectuur (IN_architecture), de master Interieurarchitectuur (Corpo-real), de master Performance Practices de master Critical Fashion Practices en het lectoraat Tactical Design.

  • Class of 21 is een tentoonstelling dat een platform biedt aan de design afdelingen van alle Nederlandse kunstacademies - waaronder ArtEZ. Het stelt een simpele vraag aan alle deelnemende scholen: wat betekent 'The Greater Number' voor jullie? Class of 21 biedt een uniek overzicht van de ideeën en materialisatie van design projecten die momenteen spelen bij studenten van de Nederlandse academies. Het biedt ook een inzicht in waar deze design disciplines de komende jaren naartoe willen: breken met traditionele design bewegingen, de norm bevragen en een eigen stem vinden.

     

  • In een wereld die voortdurend verandert, moet een ontwerper zich steeds kunnen verhouden tot nieuwe vragen. Het is niet genoeg om een mooi product of ruimte te ontwerpen die iets zegt over vandaag. Vandaag is snel achterhaald. Met deze snelheid van verandering moet de ontwerper op zoek naar de grenzen van het vertrouwde, want het onbekende doet zich snel voor. Deze nieuwe realiteit vraagt om een andere ontwerper dan voorheen: werken vanuit een onderzoekende en open houding.

  • Op Druk, opblaasbaar meubel van Robbert Schneiders, is een afstudeerproject voor de bachelor Product Design 2020. Het opblazen van de luchtkussens zorgt voor de verbinding en het draagvermogen van het meubel.

  • The Linen Project is een initiatief van de master Fashion Design (Practice Held in Common) en Crafts Council Nederland. Het project onderzoekt de economische levensvatbaarheid van kleinschalige lokale vlasteelt en linnenproductie in Nederland.

  • Met het beste afstudeerwerk introduceert Archiprix een nieuwe lichting van de meest getalenteerde ruimtelijk ontwerpers. Het beste afstudeerwerk snijdt een scala aan opgaven aan vaak al voor het moment dat de urgentie begint door te dringen. De stichting Archiprix is een samenwerkingsverband van alle Nederlandse geaccrediteerde masteropleidingen op het gebied van de architectuur, stedenbouw en landschapsarchitectuur.

  • Manifestations Young Talent Award: best Talent of Dutch Art Academies 2021. De meest getalenteerde graduates van Nederlandse kunstacademies 2021: award ceremonie uitreiking van de Young Talent Award. Ook dit jaar bestaat de expositie voor 80% uit projecten van jonge talenten. Primeurs. Ontdek ze voordat ze opgenomen worden in collecties van grote musea over de hele wereld. Met hun objecten en beelden dagen ze je uit met een scherp randje, maar blijven innovatief en speels.

    Bij de finalisten, die hun project mogen pitchen voor de jury op 20 oktober tijdens de Dutch Design Week in de Melkhal, De Caai, Eindhoven, hoort Gijs Schalkx met met zijn afstudeerproject de Slootmotor: een voertijd dat rijdt op zelfverzamelde brandstof uit het water.

     

The Greater Number - de zoektocht naar het betere aantal

Dutch Design Week (DDW) kiest in 2021 voor het overkoepelende thema The Greater Number, de zoektocht naar het betere aantal. Met dit thema roept DDW aan de ene kant op tot minder. Minder consumptie, minder producten en dus minder afval. En waar het niet minder kan, meer beter: meer duurzame producten met meer waarde, waardoor consumenten op een andere manier met producten om gaan. Met dit thema streeft DDW naar een gedragsverandering bij de consument en producent. Door te zoeken naar een hernieuwde waarde tussen consument en product, komen tot een veranderende ontwerppraktijk.

Over DDW

Elk jaar in oktober vindt in Eindhoven de negendaagse Dutch Design Week (DDW) plaats. Het grootste designevenement van Noord-Europa presenteert dan werk en concepten van ruim 2600 ontwerpers aan meer dan 350.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. Verspreid over zo’n 120 locaties door de hele stad, organiseert en faciliteert DDW onder andere tentoonstellingen, lezingen, prijsuitreikingen, netwerkbijeenkomsten, debatten en festiviteiten (bron: www.ddw.nl).